Rover 75 1.8T som inte startar + ingen kommunikation via OBD

Här diskuterar vi tekniska frågor

Rover 75 1.8T som inte startar + ingen kommunikation via OBD

Inläggav Serin » fredag 21 feb 2020, 11:58

Min Rover 75 1.8T -03 vägrar att starta efter att ha stått stillastående utomhus under det senaste året. Innan avställningen fungerade allt helt normalt. Startmotorn drar runt och jag har ett fullt friskt batteri. Jag har försökt koppla upp mig med TOAF via OBD2 uttaget, men lyckas inte få någon kommunikation med bilen.
Har kollat följande:
- Bränslefiltret sitter väl ihop, så det var tyvärr inte det välkända "clips" problemet...
- Bränslepumpen går inte igång vid startförsök, men startar om man byglar direkt på reläet (men bilen startar inte ändå)
- Styrsignal till bränslepumpsreläet från ECU verkar saknas
- Har testat med att byta ECU mot en som jag hade liggande - med helt fel VIN, med mera - mest för att kolla om jag fick kontakt via OBD2 - men det fick jag inte. Bilen uppträder likadant vid startförsök som med original ECU...
- Givetvis är samtliga säkringar kollade och reläet för bränslepumpen bytt
Börjar nu få ont om uppslag, så jag hoppas att det finns någon i klubben som har varit med om liknande problem och kan skicka mig i rätt riktning!
Serin

Re: Rover 75 1.8T som inte startar + ingen kommunikation via

Inläggav Serin » torsdag 2 apr 2020, 11:30

Med en enkel OBD2 läsare, har jag kommit en bit längre. Med den andra ECU'n som jag hade liggande får jag kontakt, men inga felkoder. Med "fel" ECU drar även motorstyrningsreläet. När jag byter tillbaka till original ECU'n, får jag ingen kontakt via ODB2 + att motorreläet inte drar. Med "fel" ECU var det nästan att motorn startade (den tände till för någon sekund), men här antar jag att det är startspärren som gör sitt jobb?
Slutledningen av det hela blir nog dessvärre att min ECU är kass. Tyvärr går det ju inte att direkt byta mot en annan.
Jag behöver därför tips om någon som kan programmera om min andra ECU. Tacksam för svar!
Serin

Återvänd till Teknik diskussioner